Wednesday, February 4, 2015

Lommenabolag på Svartlamon

Jeg fikk nettopp en gledelig epost fra to arkitekter i Trondheim, som forsøker å etablere Norges første allmennings-orienterte lommenabolag på Svartlamon. Her er to lenker for de som ønsker å sette seg bedre inn i og følge dette svært viktige prosjektet:

www.brakka.no

www.svartlamon.org

Nedenfor følger et utdrag fra eposten:
Kjenner også til permaliv-bloggen, og ser at vi har mange felles referanser, som Christopher Alexander osv.

Vi er to arkitekter som prøver å få realisert et eksperimentelt boligprosjekt på Svartlamon i Trondheim, samtidig som vi tar diplomen vår på NTNU, som skal handle om medvirkning som arkitektonisk metode. Jeg vet ikke om du kjenner til området fra før, men det ble regulert som et byøkologisk forsøksområde for litt over et tiår siden, etter en hard politisk kamp for å bevare området fra en markedsstyrt eiendomsutvikling. Tomta vi jobber med ble i den sammenheng regulert til eksperimentelt boligbyggeri. For litt over et år siden begynte vi med arbeidet i samarbeid med Boligstiftelsen og Beboerforeninga på området, og nå ser det ut som det kan bli en realitet.

Prosjektet vårt er et eksperimentelt boligprosjekt bestående av fem boliger tilknyttet et felleshus, som både skal planlegges og bygges av de fremtidige beboerne. Hovedpoenget er å bygge inn tilpasningsdyktighet i prosjektet (noe vi mener er tett forbundet med det stadig mer utvannede og misforståtte begrepet “bærekraft"), ved å involvere selvbyggerne i alle ledd, og gjøre noe i en skala som er håndterlig nok til å kunne tilpasses selv. Dette gjelder også materialbruken, vi ønsker å bruke materialer som er trygge og enkle å håndtere og som kan brukes og gjenbrukes (ev. nedbrytes) forutsigbart.
Som de fleste lesere av Permaliv sikkert har forstått er den norske arkitekturen en total katastrofe, hvor det predatoriske stats/markeds-duopolet har fått herje som det vil. Hensikten har vært å profitere på menneskers liv, og å rive allmenningheten i fillebiter, slik at monsteret kan få agere uhindret. Også alle spor av det hellige, eller hva Christopher Alexander kaller for "the I", har man etter beste evne forsøkt å skjule. Dette fordi teknokratiet ikke tolererer et annet verdensbilde enn det rent mekaniske. 

Resultatet er en gjennomgripende menneskekulde og en totalt overfladisk forbrukernihilisme, som ligger som et klamt teppe over vårt land.

Jeg svarte disse to fremragende arkitektene med følgende epost:

Hei!

Dette var hyggelig å høre! Ja, Permaliv begynner å bli ganske godt innarbeidet etter 4 år. For meg begynte det hele med materialøkologi, og mine interesser har siden utvidet seg herfra. For tida studerer jeg mest på hvem som har rett, Greer eller Tverberg: Permaliv: Gail Tverberg vs. John Michael Greer

Husklynger er jeg veldig glad i, da jeg ser lommenabolaget som en viktig del av framtidige inngruppe-samfunn. Nå anbefaler riktignok Alexander 8-12 boliger per klynge, men fem går sikkert også: 37 HOUSE CLUSTER

Hvis dere ser på prosjektforslaget til Sørum økogrend er det et par ting jeg vil kommentere: Økogrend Sørum
(ps! ikke miniatyrbildet, men det på toppen av facebooksida deres)

Husene bør ha delvis overbygde terrasser for bedre å skape en gradvis overgang mellom det private og det offentlige, hvor vakre rekkverk både gir en omsluttende følelse men også demper lysforurensning for omkringliggende hus. Dette har også å gjøre med "broad boundaries": Boundaries: Size Matters | The Kubala Washatko Architects, Inc.
Husklynga som helhet bør også ha en "boundary" rundt seg.

Selv ville jeg ha benyttet rutete vinduer, dette både skjermer og styrker utsikta. Pass på så TVer osv. ikke plasseres slik at de synes ut mot fellesområder, dette forstyrrer veldig. Jeg har litt mer om lysforurensning her:  

Jeg har reprintet noen artikler av Alexander i høst: Permaliv: Christopher Alexander
De 25 bygningsbiologiske prinsipper har jeg oversatt til norsk her: Permaliv: De 25 bygningsbiologiske prinsipper

Personlig har jeg kun erfaring med matter av linisolasjon fra finske Isolina, som jeg synes er fine å arbeide med. Jeg har kjøpt fra Liers Produkter. Utover dette er jeg veldig glad i heltrepanel av gran. Ellers har jeg ikke så mange forslag på dette punktet.

Ps! Dere må for all del ikke slippe biler inn i husklynga! Vaskemaskiner, tørketromler etc. bråker fælt og må ikke plasseres så de plager naboer. All ventilasjon må være naturlig, går ikke dette ta avkastlufta ut på taket. 

Les også min artikkel om 8 praksiser som undergraver levende nabolag: http://www.kulturverk.com/2014/03/15/atte-praksiser-som-undergraver-skapelsen-av-levende-nabolag/

Håper virkelig dere får til dette! Det er så mye som kan gå feil når man skal bo sammen, man må ta menneskets biologi på alvor. Utrolig viktig å få til gode eksempel-lommenabolag for utviklinga av inngruppe-samfunnet, hvor folk trives!

Mvh,
Øyvind Holmstad

A new article (and book) relevant to this project:

Ten New Findings From the Sciences that Will Revolutionize Architecture

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...