Tuesday, May 19, 2015

Fra grend til økogrend på Eide i Sogn og Fjordane

Så et flott innslag på dagsrevyen i går om at grenda Eide i Hyllestad kommune i Sogn og Fjordane skal bli økogrend! Da en del av min slekt kommer fra Sogn og Fjordane kjenner jeg meg meget hjemme her, og det er mulig jeg tar turen for å undersøke stedet i løpet av sommeren.

I dag er det slik at de fleste grender har blitt forvandlet til suburbane ødeland i en corbusiansk ånd. Suburbia, med sin ikke-tilknytning, kan regnes som en forgård til Helvete, hvor alle forbindelser er brutt. I suburbia er det også kun de onde kreftene i handikapprinsippet som råder, noe alle som har lest Terje Bongards bok "Det biologiske mennesket" vil forstå.

Se det flotte innslaget på NRK nett-TV og les den tilknyttede artikkelen:

Fråflyttingtruga bygd blir økogrend

2 comments:

  1. Ble noe fristet av denne nyheten. Har ønsket å flytte hjem til vestlandet. Må absolutt følge med på utviklingen i Eide økogrend, men først bli ferdig med utdanning her.

    ReplyDelete
  2. I mellomtida kan du lese Diana Leafe Christians bok "Creating a Life Together":

    https://www.newsociety.com/Books/C/Creating-a-Life-Together

    Bør leses av alle som vurderer et økosamfunn.

    Pussig med gener, jeg kjenner meg minst like hjemme i sognenaturen som på Toten, fordi min bestemor kom fra Kvåle gård i Sogndal. Gjertrud Kvåle, seinere Grue, den eneste av 12 søstre som ble gift.

    Minnene fra Kvålesætra har brent seg inn i minnet. Du verden hvilken fiskesuppe de laget fra fersk ørret fra fjellvannet ved sætra.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...